2005 - Ψηφιακή βιβλιοθήκη πολύγλωσσων πολυτροπικών κειμένων για γλωσσική εκπαίδευση

"Ψηφιακή βιβλιοθήκη πολύγλωσσων πολυτροπικών κειμένων για γλωσσική εκπαίδευση" (σελίδες 11)
Π. Αρβανίτης – Π. Παναγιωτίδης, 2005. Πρακτικά του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, σελ. 273-283,
Πάτρα 2005.

Η εργασία αυτή έχει ως στόχο να περιγράψει τον σχεδιασμό και την δημιουργία μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης πολύγλωσσων πολυτροπικών υλικών (κειμένων, εικόνων, ήχων, video) κατάλληλων για γλωσσική εκπαίδευση. Σήμερα το πρόβλημα της εξεύρεσης πολυμεσικής –κυρίως- αυθεντικής γλωσσικής πρώτης ύλης με σκοπό την παραγωγή διδακτικών υλικών εμφανίζεται οξύ. Ο καθηγητής ξένων γλωσσών βρίσκεται συχνά σε αδυναμία να έχει πρόσβαση σε αυθεντικό υλικό, το οποίο να αναφέρεται στην ξένη γλώσσα την οποία καλείται να διδάξει.

Σήμερα το πρόβλημα της εξεύρεσης πολυμεσικής –κυρίως- αυθεντικής γλωσσικής πρώτης ύλης με σκοπό την παραγωγή διδακτικών υλικών εμφανίζεται οξύ. Ο καθηγητής ξένων γλωσσών βρίσκεται συχνά σε αδυναμία να έχει πρόσβαση σε αυθεντικό υλικό, το οποίο να αναφέρεται στην ξένη γλώσσα την οποία καλείται να διδάξει. Η λύση στο παραπάνω πρόβλημα θα μπορούσε να είναι η δημιουργία μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης πολυμεσικών διδακτικών υλικών, σχεδιασμένης με τέτοιο τρόπο, ώστε να παρέχει στον καθηγητή ξένης γλώσσας πρόσβαση σε αυθεντική γλωσσική πρώτη ύλη κατάλληλη για την οργάνωση μιας διδακτικής ενότητας. Οι ψηφιακές βιβλιοθήκες, είναι ουσιαστικά Βάσεις Δεδομένων αποθηκευμένες σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και προσβάσιμες είτε επιτόπου, είτε –συνηθέστερα- μέσω δικτύων υπολογιστών και φυσικά μέσω του διαδικτύου.
Ο ρόλος μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης είναι, αφενός να προσφέρει ένα ηλεκτρονικό σύστημα εισαγωγής, οργάνωσης, αποθήκευσης και διαχείρισης πληροφοριών και, αφετέρου, να προσφέρει επίσης με ηλεκτρονικό τρόπο, υπηρεσίες διαχείρισης, αναζήτησης και ανάσυρσης πληροφοριών από τον τελικό χρήστη. Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η σημαντική πρωτοτυπία της συγκεκριμένης ψηφιακής βιβλιοθήκης αφού όχι μόνο ασχολείται με πολύτροπα υλικά αλλά έχει σχεδιαστεί από την σκοπιά του πιθανού χρήστη και των αναγκών του. Στην εργασία παρουσιάζονται οι βασικές μεθοδολογικές αρχές που εφαρμόσθηκαν, και περιγράφεται η βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε για την συλλογή και επεξεργασία γλωσσικών υλικών. Επίσης περιγράφεται ο σχεδιασμός των οθονών διεπαφής (interfaces) χρήστη - Βάσης Δεδομένων και οι τρόποι πρόσβασης των χρηστών σ’ αυτήν, εφόσον απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός πλήρους ηλεκτρονικού περιβάλλοντος αναζήτησης, επισήμανσης και ανάκτησης γλωσσικών πόρων για το διαδίκτυο. Για την παρούσα εργασία, απαιτήθηκε ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας πρωτότυπης Βάσης Δεδομένων που ανέλαβε ο γράφων καθώς και η δημιουργία ενός δικτυακού τόπου που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τον Π. Παναγιωτίδη.

--------------------
“A Digital Library of Multimedia Material for Language Education”, P. Arvanitis, P. Panagiotidis. In the proceedings of ICODL 2005, 3rd. International Conference on Open and Distance Learning ‘Applications of Pedagogy and Technology’ organised by the University of Patras (2005). Vol. Α, pp. 273-282.

020Get the full paper here - Aristotle University of Thessaloniki-Digital repository

© 2019 Παναγιώτης Αρβανίτης - Panagiotis Arvanitis

Search