CONFERENCE PROCEEDINGS

2005 - Electronic environments for language learning and language resources. Needs and perspectives

"Electronic environments for language learning and language resources. Needs and perspectives"
In Proceedings of the 3rd International Conference; Foreign Language Teaching in tertiary Education. Epirus Institute of Technology, Igoumenitsa 2005.

Στη παρούσα εργασία επιχειρείται μια σύντομη καταγραφή των ιδιαίτερων αναγκών που υπάρχουν στη γλωσσική διδασκαλία στη τριτοβάθμια εκπαίδευση και παρουσιάζεται μια πρόταση επίλυσής τους με την χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών περιβαλλόντων. Η σύγχρονη τάση να χρησιμοποιείται το ∆ιαδίκτυο με την τεχνολογική του υποδομή, ως κύρια πλατφόρμα ανάπτυξης ηλεκτρονικών περιβαλλόντων διδασκαλίας έχει οδηγήσει και σε αντίστοιχη ανάπτυξη του εκπαιδευτικού λογισμικού.

2005 - Developing, Implementing and Accrediting Multimedia Language Courses for Specific Purposes in Higher Education

"Developing, Implementing and Accrediting Multimedia Language Courses for Specific Purposes in Higher Education" (σελίδες 8)
P. Arvanitis – P. Panagiotidis, 2005. Πρακτικά του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου "Languages for Specific Purposes and the New European Framework", που οργανώθηκε από την A.E.L.F.E. (Asociatión Europea de Lenguas para Fines Especificos).
Càceres, Ισπανία 2005.

This paper presents a recently conducted experiment that aimed to examine the development, implementation and accreditation of multimedia language courses for specific purposes in higher education. It is well known that besides a widespread use of languages a key element for the E.U. to be successful as a community based mainly on knowledge is the use of ICT. It is also commonly accepted that for practical reasons (infrastructure, space, materials, etc) as well as for methodological ones, foreign languages departments encounter several obstacles to the integration of ICT courses into their curricula language courses for specific purposes.

2005 - A Digital Library of Multimedia Material for Language Education

“A Digital Library of Multimedia Material for Language Education”
P. Arvanitis, P. Panagiotidis.
In the proceedings of ICODL 2005, 3rd. International Conference on Open and Distance Learning ‘Applications of Pedagogy and Technology’ organised by the University of Patras (2005). Vol. Α, pp. 273-282.
 

Η εργασία αυτή έχει ως στόχο να περιγράψει τον σχεδιασμό και την δημιουργία μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης πολύγλωσσων πολυτροπικών υλικών (κειμένων, εικόνων, ήχων, video) κατάλληλων για γλωσσική εκπαίδευση. Σήμερα το πρόβλημα της εξεύρεσης πολυμεσικής –κυρίως- αυθεντικής γλωσσικής πρώτης ύλης με σκοπό την παραγωγή διδακτικών υλικών εμφανίζεται οξύ. Ο καθηγητής ξένων γλωσσών βρίσκεται συχνά σε αδυναμία να έχει πρόσβαση σε αυθεντικό υλικό, το οποίο να αναφέρεται στην ξένη γλώσσα την οποία καλείται να διδάξει.

2003 - State Certificate of Language Proficiency (KPG): Structural components of the Test Selection DataBase

“State Certificate of Language Proficiency (KPG): Structural components of the Test Selection Database”
P. Arvanitis – P. Panagiotidis.
In the proceedings of the 13rd. International Conference in Linguistics, organised by the Greek Applied Linguistics Association (GALA), Aristotle University of Thessaloniki, pp.128-143. Thessaloniki, December 11-14, 2003.
 

Η εργασία αυτή παρουσιάζει την ηλεκτρονική Βάση Επιλογής Δοκιμασιών που κατασκευάστηκε για τις ανάγκες των εξετάσεων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας για τη γαλλική γλώσσα. Στην εργασία καταγράφονται τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας που χορηγούνται στην Ελλάδα και ταξινομούνται σύμφωνα με την κλίμακα που προτείνεται στο "Ευρωπαϊκό κοινό πλαίσιο αναφοράς για τις γλώσσες" του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενώ, παράλληλα, επισημαίνονται οι ιδιαιτερότητες του ΚΠΓ σε σχέση με αυτά, οι οποίες και επιβάλλουν την ανάπτυξη μιας Βάσης Δοκιμασιών.